17 Σεπ 2014




Guardian: Η Μαρία Κάλλας βίωσε το χωρισμό με τον Ωνάση σαν μια τραγωδία


Το πάθος της τέχνης και το πάθος της ζωής. Η Μαρία Κάλλας ποτέ δεν τα διαχώρισε, ποτέ δεν μέτρησε το ένα εις βάρος του άλλου. Έζησε με την μεταιχμιακή αίσθηση πως η τέχνη μπορεί να γίνει ζωή και η ζωή να εξελιχθεί σε τέχνη.

Ο Guardian, με αφορμή τη συμπλήρωση 37 χρόνων από τον θάνατό της, αποφαίνεται: στις 17 Σεπτεμβρίου 1977 η θεϊκή Κάλλας πέθανε! Πριν συμβεί, όμως, το μοιραίο και πριν η καρδιά της την προδώσει, είχε αφήσει ένα ιδιαίτερο χνάρι. Έγινε γνωστή για την απαράμιλλη φωνή της, αλλά και για τα ξεσπάσματα που είχε η ερωτική σχέση της με τον Αριστοτέλη Ωνάση.



Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, πριν πεθάνει, βρισκόταν μακριά από τα φώτα της σκηνής. Είχε αποκτήσει μια εμμονή με το βάρος της, κάτι που μπορεί να επηρέασε και την υγεία της. Είχε πάντα πρόβλημα με το βάρος της, από μικρή ήταν αδύναμη, ενώ στα πενήντα της οδηγήθηκε σε μια εξαντλητική δίαιτα, χάνοντας τέσσερα κιλά μέσα σε λίγες εβδομάδες, για να πάει τον πρωταγωνιστικό ρόλο.



Ο στενός φίλος της Λόρδος Χάρεγουντ, διευθυντής της αγγλικής Εθνικής Όπερας, μιλώντας στον Guardian φέρνει στο νου του πολλές ιστορίες της Κάλας από εκείνα τα χρόνια. «Ήταν μια πραγματικά μεγάλη καλλιτέχνις. Αμφιβάλλω αν θα βρεθεί άλλη σαν και αυτήν στην εποχή μας. Ναι, ήταν υπερβολική στις αντιδράσεις της, αλλά ο μύθος της θα ζει για πάντα. Από κοντά ήταν καλύτερο άτομο από ότι την δείχνουν τα αρχεία. Τα αρχεία δεν αποδίδουν δικαιοσύνη γι' αυτό που ήταν η Μαρία».

Στη Βαρκελώνη, η σοπράνο Victoria de los Angeles, ξέσπασε σε κλάματα όταν έμαθε για το θάνατο της Κάλας (αν και είχε πει εναντίον της κάμποσα) και παραδέχθηκε: «Κάτι πολύ σημαντικό χάθηκε για τη μουσική και την τέχνη».

Από την πρώτη στιγμή, σημειώνει ο Guardian, έδιξε το ταλέντο της. Από την πρώτη φορά που εμφανίστηκε στην Εθνική Λυρική Σκηνή της Αθήνας. Η επιτυχία της εν μέρει οφείλεται στον άνδρα της, τον Ιταλό βιομήχανο Gian Battista Meneghini τον οποίο και άφησε το 1959, έπειτα από 11 χρόνια κοινού βίου.

Βεβαίως, η φήμη της εκτινάχθηκε όταν μπήκε στη ζωή της ο Ωνάσης. Πολλές φορές έχασε τη φωνή της, κάποτε κατέρρευσε μπροστά στον Ιταλό Πρόεδρο, έδειξε το εύρος του πολύπλευρου ταλέντου της στην Μήδεια του Παζολίνι, αλλά και πάλι η σχέση με τον Ωνάση ήταν εκείνη που την σημάδεψε.

Η ίδια τον έλεγε «ο έρωτας της ζωής μου» κι ας μην τον παντρεύτηκε ποτέ καθώς «η αγάπη είναι μεγαλύτερη όταν δεν παντρεύεσαι».

Ο Χάροντ Ρόσενταλ, συντάκτης του κορυφαίου περιοδικού Όπερα, σημειώνει: «Την επηρέασε αρνητικά ο χωρισμός. Το ψυχολογικό βάρος ήταν μεγάλο. Ήταν από τις περιπτώσεις που η ιδιωτική ζωή επιβλήθηκε στην τέχνη της. Ήταν μια μεγάλη τραγωδία για την Κάλας αν σκεφτεί κανείς πως μεταξύ 1952-1962 επιβλήθηκε και αναζωογόνησε με την παρουσία και το ταλέντο της στην ιταλική όπερα».

Ο καλλιτεχνικός Μάικλ Γκοτζ ήταν ο τελευταίος που την είδε λίγο πριν πεθάνει. Είχε μόλις καταρρεύσει στο μπάνιο και στη συνέχεια πέθανε στο κρεβάτι της. Θυμάται: «Ήταν σαν μια εικόνα από την La Traviata, όπως όταν την έπαιξε το 1956 στο La Scala. Δεν είχε ούτε μια ρυτίδα στο πρόσωπό της. Είχες την αίσθηση πως απλώς ξεκουραζόταν και όχι ότι είχε πεθάνει».

Δεν υπάρχουν σχόλια: