17 Απρ 2014

Τρεμοπαίζει το Αγιο Φως...

Από τον Αδαμάντιο Κοραή μέχρι τον Νίκο Δήμου εκφράζονται αντιρρήσεις για την ύπαρξή του ενώ διαπρεπείς βυζαντινολόγοι θεωρούν ασέβεια το να του αποδίδονται τιμές κράτους.
«Γίνεται φανερόν, πρώτον, ότι το άγιον φως είναι ...πλάσμα ασεβές και αναίσχυντον, δεύτερον, ότι επλάσθη και από Μοναχούς όχι της Ανατολικής, αλλά της Δυτικής εκκλησίας».

Στην πραγματεία του «Διάλογος περί του εν Ιεροσολύμοις αγίου φωτός», γραμμένη το 1826, ο Αδαμάντιος Κοραής αμφισβητεί το «θαύμα» του Αγίου Φωτός.

«Ειδωλολατρικά σύμβολα»
Στο στόμα του Καλλίμαχου, του χριστιανού που πείθει τον συνομιλητή του Φώτιο πως θαύμα δεν υπάρχει, ο Κοραής βάζει περίπου τα επιχειρήματα που χρησιμοποίησε πριν από μερικές μέρες και ο Νίκος Δήμου στην τελευταία παράγραφο ενός κειμένου του στο Protagon, αυτήν που προκάλεσε αντιδράσεις επί αντιδράσεων στα τηλεοπτικά πάνελ: «… πάλι θα ξοδέψουμε χρήματα για να φέρουμε το δήθεν Αγιο Φως και να το υποδεχθούμε με τιμές αρχηγού κράτους…», έγραψε, μιλώντας για «ειδωλολατρικά σύμβολα».

Αλλά ακόμα και εκκλησιαστικά χείλη αμφισβητούν πως η «θαυματουργή» αφή του Αγίου Φωτός στον Πανάγιο Τάφο το Μεγάλο Σάββατο είναι κάτι περισσότερο από μια συμβολική τελετουργία της Εκκλησίας. «Επέστη όμως καιρός να τερματισθεί ο διασυρμός των Θείων. Είναι δε σόλοικο και αποτελεί ασέβεια το να αποδίδει κανείς «τιμές Αρχηγού Κράτους» στο Αγιον Φως, το οποίο προέρχεται από τον τάφο εκείνου που δήλωσε ότι «η Βασιλεία η εμή ουκ έστιν εκ του κόσμου τούτου»», έγραφε ο μέγας πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Τσέτσης στο «Βήμα» το 2006, επιβεβαιώνοντας τον βυζαντινολόγο–αρχαιολόγο Κωνσταντίνο Καλοκύρη.

Πέρα από την αμφισβήτηση του «θαύματος», μια συζήτηση που θα μπορούσε να μείνει άλλωστε στους κόλπους της ίδιας της Εκκλησίας, ο μ. πρωτοπρεσβύτερος θέτει ευθέως το ζήτημα της κοσμικής εκμετάλλευσης του «θαύματος» τόσο από τον κλήρο και την Ιεραρχία όσο και από τους πολιτικούς μας ταγούς.

Η μεταφορά του Αγίου Φωτός αεροπορικώς από τα Ιεροσόλυμα, η υποδοχή του «με τιμές αρχηγού (χρεοκοπημένου) κράτους», όπως γράφει στο ιστολόγιό του ο Νίκος Σαραντάκος, η εν συνεχεία μεταφορά του στις μητροπόλεις της Ελλάδας με πτήση της γραμμής ή με στρατιωτικό ελικόπτερο, όλα αυτά τα ελάχιστα πνευματικά και κατανυκτικά ποιον και τι υπηρετούν; Μήπως δεν γιόρταζαν την Ανάσταση οι πιστοί όταν δεν υπήρχαν αεροπλάνα, όταν ήταν απαγορευτικές οι μετακινήσεις, όταν το Αγιο Φως ερχόταν από τα Ιεροσόλυμα με πλοίο, όπως γινόταν μέχρι το 1988; Υπερφίαλες, κενές κοσμικότητες, θα έλεγε κανείς. Πολύ δαπανηρές, όμως.

Προεκλογικά… θαύματα

Ωστόσο, η προεκλογική περίοδος κάνει θαύματα. Ελάχιστοι πολιτικοί είπαν τα αυτονόητα. Ακόμη και το Ποτάμι, το κόμμα που είχε δηλώσει πως στηρίζει ο Νίκος Δήμου, πήρε αποστάσεις από τον συγγραφέα. «Εχεις θέμα για το γεγονός ότι πάει αεροπλάνο και φέρνει το Αγιο Φως;», ρώτησε στο Mega ο Δημήτρης Καμπουράκης τον Σταύρο Θεοδωράκη.

«Αυτό το ερώτημα δεν το δέχομαι. Δεν πάω για μητροπολίτης. Πάω για πολιτικός. Υπάρχουν μερικά πράγματα που είναι της Εκκλησίας και μερικά πράγματα που είναι της Πολιτείας», απάντησε ο αρχηγός πολιτικού κόμματος, παραβλέποντας πως η ερώτηση αφορούσε ακριβώς την εμπλοκή Πολιτείας και Εκκλησίας.

«Το θεωρώ φοβερά άκομψο να μιλάμε γι’ αυτά μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα», είπε σε άλλο κανάλι ο επικεφαλής της εκστρατείας του Ποταμιού, για να συμφωνήσει μαζί του -θαύμα!- η Λιάνα Κανέλλη, κάνοντας τον σταυρό της.

Δεν υπάρχουν σχόλια: